لاغری موضعی

لاغری موضعی به معنای کاهش چربی در نواحی خاص بدن مانند شکم، دور کمر، بازو و ران است. اگر چاقی موضعی شدید باشد، باید جراحی لاغری انجام شود. اما برای چاقی خفیف تا متوسط لاغری با دستگاه پیشنهاد می‌شود.

لاغری موضعی روشی برای کاهش وزن است که نقاط خاصی را در بدن هدف قرار می‌دهد. اگر در بخشی از بدن خود مانند شکم، پهلو، ران یا بازو چربی زیادی دارید و می‌خواهید این نواحی کوچک شوند، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که لاغری موضعی چیست؟ برای کدام قسمت‌های بدن می‌توان از این روش استفاده کرد؟ چند نوع روش برای لاغری نواحی خاصی از بدن وجود دارد؟ این روش‌ها با دستگاه هستند یا جراحی؟ آیا با ورزش و رژیم غذایی هم می‌توان بخشی از بدن را لاغر کرد؟ این روش چه مزایا و معایبی دارد؟

لاغری موضعی

لاغری موضعی چیست؟

میزان چربی در نواحی مختلف بدن متفاوت است. ضخامت چربی در ناحیه پلک از همه قسمت‌های بدن کمتر بوده و در ناحیه باسن بیشترین ضخامت را دارد. همچنین در زنان و مردان توزیع چربی در بدن متفاوت است. گاهی ممکن است در قسمتی از بدن چربی زیادی جمع شود. این حالت باعث عدم توازن در بدن می‌شود. به‌عنوان‌مثال شخصی ران‌های بزرگی داشته و نواحی دیگر بدن او لاغر است. به این وضعیت چاقی موضعی می‌گویند.

چاقی موضعی باعث می‌شود تناسب نیم‌تنه پایین و بالا از بین برود. انتخاب لباس با سایز مناسب برای این افراد مشکل بوده و انتخاب‌های محدودی دارند. راه‌حل این مشکل لاغری موضعی است. روش‌های مختلفی برای لاغری موضعی وجود دارد که چربی در این نواحی خاص را از بین می‌برند.

لاغری موضعی برای کدام قسمت های بدن انجام می شود؟

برای نواحی مختلف بدن می‌توان از روش‌های مختلف لاغری موضعی استفاده کرد. در بیشتر مواقع افراد برای لاغری نواحی زیر یکی از روش‌های کاهش وزن موضعی را انتخاب می‌کنند.

  • لاغری موضعی شکم و پهلو
  • لاغری موضعی بازو
  • ران
  • سینه
  • باسن

انواع روش لاغری موضعی

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به طور موضعی کاهش وزن داشت. برخی روش‌ها نیاز به جراحی داشته و مشکلاتی به همراه دارند. اما امروزه با پیشرفت علم روش‌های بدون جراحی هم عرضه شده که می‌توانند به درمان چاقی موضعی کمک کنند. انتخاب بهترین روش لاغری موضعی باید توسط پزشک انجام شود. گاهی ممکن است برای خلاص شدن از شر چربی چندین روش با هم ترکیب شوند.

1. لاغری موضعی با دستگاه قدرتمند LDM

متد درمانی LDM از بقیه انواع ماساژ متفاوت است. در این روش از امواج صوتی خاصی استفاده می شود که فرکانس آنها با سرعت زیاد نوسان می کند و باعث ایجاد اختلاف فشار دینامیک و اثر ماساژ می شود. بیشتر بخوانید.


2. لاغری موضعی با دستگاه آر اف

در روش لاغری موضعی با دستگاه RF از انرژی فرکانس رادیویی استفاده می‌شود. این امواج به بدن تابیده شده و بافت همبند پوست را سفت کرده و به بازسازی این بافت کمک می‌کند. لاغری با دستگاه آر اف درد نداشته و نیازی به بیهوشی ندارد. به جز سر و ناحیه تناسلی می‌توان در بخش‌های مختلف بدن از آن استفاده کرد. لیفت بازو با آر اف یکی از پرکاربردترین روش‌های لاغری موضعی برای بازو است که در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود.

معمولا هر جلسه درمان حدود یک ساعت طول می‌کشد. تعداد جلسات به میزان چربی بستگی دارد. حدود ۶ جلسه درمان لازم بوده و هفته‌ای یک‌بار باید تکرار شود. اگر چاقی خیلی شدید نباشد و فقط در قسمت‌هایی از بدن چاقی موضعی داشته باشید، این روش مناسب خواهد بود. به‌ویژه اگر دچار افتادگی و شلی پوست هستید، با دستگاه آر اف این مشکل برطرف می‌شود.

در روش لاغری موضعی با دستگاه RF از انرژی فرکانس رادیویی استفاده می‌شود. این امواج به بدن تابیده شده و بافت همبند پوست را سفت کرده و به بازسازی این بافت کمک می‌کند.

3. لاغری موضعی با روش مزولیپولیز یا بیولیپولیز

برای لاغری با روش مزولیپولیز از داروی گیاهی به نام فسفاتیدیل کولین استفاده می‌شود. این دارو چربی را در خود حل می‌کند. دارو باید به بافت چربی تزریق شود تا متابولیسم این سلول‌ها مختل شود. امروزه علاوه بر این روش از روش جدیدتری به نام بیولیپولیز استفاده می‌شود. در این روش یک آنزیم خاص به دارو اضافه شده است. چربی راحت‌تر از بین رفته و از بدن خارج می‌شود. برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۳۰ است، این روش لاغری می‌تواند گزینه خوبی باشد.

4. لاغری موضعی با لیپولیز

در روش لیپولیز ماده‌ای حاوی فسفاتیدیل کولین، ال کارنیتین و سیلیکون آلی تزریق می‌شود. سوزن باریکی از پوست عبور کرده و به بافت چربی می‌رسد. در نتیجه چربی از بین می‌رود. از این روش بیشتر برای لاغری شکم، دور کمر و ران‌ها استفاده می‌شود. تعداد جلسات لیپولیز باتوجه‌به میزان چربی مشخص می‌شود. معمولا برای حذف چربی به ۶ تا ۱۰ جلسه درمان نیاز است. از جلسه سوم یا چهارم می‌توانید تغییرات را مشاهده کنید.

5. لاغری موضعی با کویتیشن

در روش کویتیشن از امواج رادیویی اولتراسونیک برای حذف چربی استفاده می‌شود. به همین دلیل به این روش لیپولیز اولتراسونیک هم می‌گویند. سلول‌های چربی با جذب این امواج از بین رفته و توسط سیستم لنفاوی جذب می‌شود. اگر نمی‌خواهید از روش‌های جراحی مانند لیپوساکشن استفاده کنید، این روش می‌تواند گزینه خوبی باشد.

معمولا هر جلسه بین ۴۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. یک تا سه جلسه درمان نیاز است تا چربی‌ها از بین بروند. بعد از ۶ تا ۱۲ هفته می‌توانید نتایج را مشاهده کنید.

6. لاغری موضعی با اندرمولوژی

یکی از روش‌های جدید لاغری موضعی روش اندرمولوژی است. سلولیت سلول‌های چربی هستند که زیر درم پوست فشرده شده‌اند. سلولیت فرورفتگی‌هایی را روی پوست ایجاد می‌کند. روش‌هایی مانند لیزر و فرکانس رادیویی به طور سطحی چربی را از بین می‌برند. در روش اندرمولوژی با تحریک مکانیکی به سلول‌ها اکسیژن رسیده و سلول‌های فشرده چربی شکسته می‌شوند. در این شرایط سلول‌های چربی آزاد و نرم شده و حالت فرورفته پوست از بین می‌رود.

به نقل از coralskin در رابطه با لاغری موضعی با اندرمولوژی:

یک روش صددرصد غیرتهاجمی است که به طور ایمن و طبیعی متابولیسم سلولی را تحریک می‌کند و همچنین هرگونه بافت چربی را در نواحی سرسخت چربی موضعی تجزیه می‌کند. نواحی دارای سلولیت را صاف کرده و پوست پرتقالی را بهبود می‌دهد. تنها پس از ۳ جلسه، اندام باریک‌تر شده و چربی موضعی از بین می‌رود. سلولیت کاهش پیدا کرده و جای خود را به پوست صاف و نرم می‌دهد. همچنین کیفیت پوست بهبود می‌یابد و به‌وضوح سفت‌تر و لطیف‌تر می‌شود.

7. لاغری موضعی با مزوتراپی

برای حذف چربی در نواحی کوچک می‌توان از روش مزوتراپی استفاده کرد. محلولی به بافت چربی و بافت همبند تزریق می‌شود. این روش درد نداشته و نواحی موضعی چربی را از بین می‌برد. معمولا به فاصله ۴ تا ۶ هفته باید درمان تکرار شود تا نتیجه‌بخش باشد. بعد از حدود سه هفته از شروع درمان می‌توان فواید تزریق را مشاهده کرد.

این محلول تزریقی حاوی فسفاتیدیل کولین، مولتی‌ویتامین و سالین است. اگر دچار بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری خودایمنی یا عفونت هستید، نباید از این روش استفاده کنید.

مزوتراپی لاغری

8. لاغری موضعی با لیفت

اگر علاوه بر چاقی موضعی، پوست دچار افتادگی باشد، روش لیفت گزینه مناسبی خواهد بود. معمولا لیفت همراه با لیپوساکشن انجام می‌شود تا بهترین نتیجه به دست بیاید. به‌عنوان‌مثال اگر پوست ران یا بازو دچار افتادگی شده، با لیفت و کشیدن پوست می‌توان این اندام‌ها را خوش‌فرم کرد. در روش لیفت چربی از بدن خارج نشده و برای افرادی که چربی زیادی در ناحیه موردنظر دارند، مناسب نیست. اما اگر با لیپوساکشن ترکیب شود، تاثیر خوبی ایجاد می‌کند.

9. لاغری موضعی با طب سوزنی

در طب سنتی چینی از طب سوزنی برای موارد مختلفی استفاده می‌شود. برای درمان درد کمر، گردن، سر یا زانو می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد. برخی افراد این روش را برای لاغری هم توصیه می‌کنند. طب سوزنی باعث کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و کاهش استرس می‌شود. معمولا برای کاهش وزن نواحی مانند کبد، طحال، کلیه، غده تیروئید و سیستم غدد درون‌ریز هدف قرار می‌گیرند.

10. کرم های لاغری موضعی

برخی کرم‌های چربی‌سوز به کاهش چاقی موضعی کمک می‌کنند. اما نباید از این کرم‌ها انتظار تغییرات زیادی داشت. دقت داشته باشید که تعداد کمی از این کرم‌ها واقعا کارساز هستند. بیشتر این کرم‌ها گردش خون را بهبود داده و باعث تعریق می‌شوند. به همین دلیل بیشتر از چربی، آب از دست می‌دهید. برخی از آنها سلول‌ها را کم آب کرده و از این طریق سلولیت را از بین می‌برند. 

‌ژل موضعی لاغری نیز از همین مکانیزم استفاده کرده و باعث چربی‌سوزی می‌شود. هر دو این محصولات را می‌توانید از داروخانه یا فروشگاه‌های محصولات زیبایی و آرایشی تهیه کنید.

برخی کرم‌های چربی‌سوز به کاهش چاقی موضعی کمک می‌کنند. اما نباید از این کرم‌ها انتظار تغییرات زیادی داشت.

11. عمل جراحی برای لاغری موضعی

برای لاغری موضعی روش‌های مختلف جراحی وجود دارد. افرادی که دچار چاقی شدید هستند، می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند. جراحی لاغری تحت بی‌هوشی انجام شده و عوارضی به همراه دارد. مقداری درد، خونریزی و تورم بعد از جراحی طبیعی است. در این روش‌های جراحی چربی و پوست اضافی در نواحی خاص برداشته می‌شود. روش‌های مختلف جراحی لاغری موضعی عبارتند از:

  • ابدومینوپلاستی: آبدومینوپلاستی جراحی شکم بوده که چربی از این ناحیه خارج شده و پوست کشیده می‌شود.
  • ریتیدکتومی: اگر در ناحیه صورت دچار چربی اضافی و افتادگی پوست هستید، جراحی لیفت صورت یا ریتیدکتومی توصیه می‌شود.
  • ماستوپکسی: اگر سینه‌های شما بزرگ و افتاده است، می‌توانید با روش ماستوپکسی به اندام دلخواه خود برسید. در جراحی لیفت سینه، چربی اضافی از این ناحیه خارج شده و سینه‌ها به سمت بالا کشیده می‌شوند.
  • لیپوساکشن: در جراحی لیپوساکشن رسوبات چربی ساکشن شده و از بدن خارج می‌شوند.

12. ورزش برای لاغری موضعی

همیشه برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل ورزش و فعالیت بدنی توصیه می‌شود. اما با برخی تمرینات و حرکات ورزشی می‌توان به‌صورت موضعی لاغر شد. به‌عنوان‌مثال تکرار حرکات سه سر بازو چربی در این ناحیه از بین رفته و بازوها کوچک می‌شوند.

تمرینات تناوبی با شدت بالا در چربی‌سوزی و ساخت عضله تاثیر زیادی دارند. از مربی ورزشی خود بخواهید حرکاتی برای کاهش چربی شکم، دور کمر، بازو یا ران به شما آموزش بدهد. دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا نیز می‌توانند به کاهش وزن و حذف چربی کمک کنند.. رژیم غذایی برای لاغری موضعی

با تغییر در رژیم غذایی و عادات غذایی می‌توان به لاغری موضعی کمک کرد. برخی غذاها و سبک زندگی باعث تجمع چربی در شکم و دور کمر می‌شوند. سعی کنید سرعت غذا خوردن را کاهش داده و غذا را در بشقاب کوچک سرو کنید. اگر غذای ناسالمی می‌خورید، آن را در بشقاب کوچک قرار داده تا مقدار کمتری مصرف کنید. تغذیه سالم به کاهش چربی‌ها در نواحی مختلف بدن کمک می‌کند. همچنین مواد غذایی مختلفی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می‌کنند. در مجله سلامت دکترتو می‌توانید با بهترین غذاها برای کاهش وزن آشنا شوید.

برای کاهش وزن مواد غذایی زیر توصیه می‌شود:

  • آووکادو
  • تخم‌مرغ
  • حبوبات به‌ویژه لوبیا
  • ماست
  • ماهی قزل‌آلا
  • انواع میوه‌ها
  • پاپ‌کورن
  • بادام

سوالات متداول شما

اگر قصد لاغری موضعی دارید و در مورد روش‌های مختلف آن تحقیق کرده‌اید، احتمالا با سوالاتی در این مورد روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

علت چاقی یک قسمت بدن چیست؟

گاهی به دلیل شکل کلی بدن، نوع فعالیت و ژنتیک در قسمتی از بدن چربی بیشتر جمع می‌شود. افرادی که تحرک کمی دارند و غذاهای ناسالم مصرف می‌کنند، معمولا دچار چاقی موضعی در ناحیه شکم و دور کمر می‌شوند.

آیا روغن نارگیل برای لاغری موضعی خوب است؟

گنجاندن روغن‌های سالم در رژیم غذایی به‌جای روغن‌های مضر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. سعی کنید هنگام تهیه غذا از روغن نارگیل و روغن های حیوانی استفاده کنید. چربی‌های سالم باید در رژیم غذایی شما قرار بگیرند.

بهترین روش لاغری شکم و پهلو چیست؟

در میان روش‌های ذکرشده نمی‌توان بهترین و بدترین روش را معرفی کرد. زیرا هر شخص باتوجه‌به تیپ بدنی و مقدار چربی جمع شده در هر ناحیه باید یکی از روش‌های لاغری موضعی را انتخاب کند. اگر شاخص توده بدنی شما کمتر از ۳۰ است، با روش‌های کمتر تهاجمی مانند لاغری موضعی با دستگاه می‌توانید به نتیجه دلخواه برسید. اما اگر چاقی موضعی شدید باشد، باید سراغ جراحی لاغری موضعی رفت.

دکتر کلانتری
دکتر کلانتری
مقالات: 16
سوالی ندارید؟
Call Now Button